איך מסבירים ומכינים את הילד?
אם עולה כי הילד שלכם יכול להרוויח מאבחון פסיכודידקטי – אנחנו ממליצים להזדרז ולאבחן. האבחון יספק לא רק אבחנה מקצועית יקרה מפז, אלא גם סל של המלצות בנוגע להתאמת הן המסגרת החינוכית והן הבית והפעילויות שמחוץ לבית הספר, ליכולותיו ולמאפיינים המולדים של הילד. אם יזוהה כי הילד סובל מקשיים רגשיים, למשל כתוצאה משינוי או משבר שהוא עובר בחייו – זו תהיה הזדמנות להתחיל ולספק לו את התמיכה שהוא נזקק לה על מנת לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.
ביחד עם זאת, האבחון הוא לא תמיד תהליך קל עבור הילד. על הוריו, המטפלים והתומכים בו, להכין אותו, הן רגשית והן מעשית, לחוויית האבחון, על מנת להגדיל את הסיכוי לאבחון אובייקטיבי, מדוייק ואמיתי של הילד. איך מכינים אותו? על כך – במאמר שלפניכם.

ראשית חוכמה – אתה ילד נפלא!
צמד המילים "אבחון פסיכודידקטי" נשמע לעיתים מאיים, גם על ילדים קטנים, גם מבלי להבין את המשמעות האמיתית העומדת מאחוריהם. גם אולי העננה שתחלוף מעל פניה של אמא כשהיא תספר על האבחון שהוחלט לעבור – לא תנבא טובות. אז – החליפו גישה. ספרו לילד כי האבחון הוא חוויה מיוחדת, שבה כל תשומת הלב תופנה אליו. ספרו לו כי תוצאות האבחון יאפשרו לכם להבין באמת איך הוא פועל ולהתאים את המסגרות והציפיות למבנה הייחודי שלו. שדרו, אמרו והביעו שוב ושוב, שהוא מיוחד, חכם, מוצלח, יצירתי, ונפלא, ושאתם אוהבים אותו וגאים בו (כי כל ילד צריך לפחות מבוגר אחד שנמצא ב – 100% מאחוריו בכל עת…). דעו והעבירו את המסר, כי האבחון הוא בשורות טובות. ממש טובות.

מסע הסברה
בהתאם לגילו של הילד, הסבירו לו מה כולל תהליך האבחון הפסיכודידקטי וכיצד עליו לנהוג במהלכו. הסבירו כי מדובר במפגש עם איש מקצוע (וודאו שבחרתם לא רק איש מקצוע מעולה אלא גם אדם חם ונעים שלילד שלכם יהיה כיף לעבור איתו את האבחון), שיעזור להבין את תהליכי הלמידה הייחודיים שלו. הסבירו לו כי מדובר באבחון, לא במבחן, וזה לא תהליך שאפשר להצליח או להיכשל בו. הסבירו לו שמטרת המפגשים היא להכיר אותו ולהבין כיצד ילמד בצורה המיטבית, כיצד יוכל להתעלות מעל הקשיים שאולי הוא כבר מכיר מתהליכי הלימוד שלו ו"לנצח" אותם.

הגיעו מוכנים
בדרך כלל, לאבחון הפסיכודידקטי יש להגיע מצויידים במסמכים המתאימים, כל אבחון שהילד כבר עבר, גיליון הציונים העדכני שלו מבית הספר, מחברות וכלי כתיבה. חשוב לדאוג ש"חתן השמחה" (כלומר, הילד הנבחן :-)) יגיע כשהוא בריא, שמח, נינוח, לבוש בנוח, אכל ארוחת בוקר טובה והוא מוכן ומזומן לתהליך.
בתום תהליך האבחון, הילד שלכם (ואתם) תהיו צעד אחד קרובים יותר לסביבה לימודית אופטימאלית עבורו, ואלו הן בשורות טובות.
בהצלחה!

אולי תאהבו גם

יש לכם מה להוסיף?

כתובת האימייל שלך לא תפורסם.